Spring naar inhoud
Dit plan is niet haalbaar

Stemmen

0
0
0
0
0
0

Status

Dit plan is niet haalbaar en is daarom niet door naar de stemronde van Scheveningse Parkwijken Begroot.

Veilig van Stolklaantje

Door: Holger de Kat
9 april 2021
Gemeente Den Haag | 27 mei 2021, 11:00

Dit plan is helaas niet haalbaar. De aangegeven plek maakt onderdeel uit van het netwerk van regionale fietsknooppunten (de groene routes en de rondjes met nummers erin). Het Van Stolklaantje kan daarom niet zomaar gewijzigd worden in een voetpad. Het plaatsen van hekjes lost daarnaast niet veel op. Deze moeten breed genoeg zijn voor een rolstoel of een dubbele kinderwagen. Een fiets kan er dan ook makkelijk doorheen.

Verbetering van de veiligheid en het aangezicht van de verbinding van de Kanaalweg met de Van Stolkweg
opheffen als fietspad


Veel wijkgenoten gebruiken het Van Stolklaantje. Het zou zowel een mooie toegang tot de Scheveningse bosjes moeten zijn, als een fraaie verbinding tussen de woonwijk en de Scheveningseweg. Wandelaars en hondeneigenaars gebruiken het laantje naast fietsende wijkbewoners. Diverse wandelende gebruikers van het laantje verlangen terug naar de tijd  dat het laantje enkel wandelpad was. Fietsers werden geweerd d.m.v. het hek dat stond bij de Algerijnse ambassade, waar het pad omhoog gaat. Aan de Van Stolkwegzijde stond ook zo’n hek. Sinds het gedeelte tussen de ambassade en de Van Stolkweg behalve wandelpad ook een officieel fietspad is geworden, is er  interferentie  tussen de gebruiksfuncties. Wandelaars ondervinden hinder van fietsers tijdens spitsuur, maar ook de gehele dag van fietsers die door de  knooppuntroutes door het laantje worden geleid. Er is nu weinig samenhang met 't pad tussen de Parkweg en Van Stolkweg. Het laantje was rustig   en moet weer opnieuw rustig en romantisch worden. Sinds de wandelhekken zijn weggehaald, nemen  fietsers een sprintje om de helling op te komen en laten  wandelaars schrikken omdat 't pad krap is.  Brom- en snorfietsen, racefietsen en skaters wedijveren met wandelaars om de beperkte ruimte. De  knooppunten-fietsroute kan heel goed via de zijweg van de Kanaalweg 50 m naar het noorden worden omgelegd. Ook zou het geen  bezwaar moeten zijn voor de scholieren om via deze zijweg van de Kanaalweg naar het VCL te fietsen.
Naast dit aspect van veiligheid en rust voor wandelaars zijn er nog andere, esthetische argumenten om het laantje in ere te herstellen.  Het voorstel is dan ook om het wandelgedeelte van de Van Stolklaan te verfraaien dmv een slingerpaadje en omringend struweel. Dit wandelgedeelte wordt aangesloten bij het bos door de Van Stolklaan beter te integreren. Het plan stelt voor om deze plek te verfraaien dmv een half-cirkelvormige aanplant van waar de bospaden nu op het brede gedeelte van de Van Stolklaan uitkomen.

Argumenten

Argumenten voor

Christian Bos | 9 april 2021 09:24

Het laantje is nu een zooitje en kan heel veel beter.
Fietsers kunnen heel goed omgeleid worden.
Westelijke ingang bosjes kan fraaier gemarkeerd worden.



Ian de Jong | 9 april 2021 10:44

Ik kan me goed vinden in de argumenten van de indiener van dit voorstel. Maar het gevolg, de verandering in de bestaande unieke internationale fietsroute (N.B. Van Scheveningen naar Moskou op de fiets!) door het laantje moet dan wel duidelijk worden gemarkeerd.



N.h.a. d.k. | 9 april 2021 12:17

Heel goed idee dat het allemaal een stuk veiliger en mooier zou maken :)



Ida de Kat | 9 april 2021 12:33

Erg goed plan, hiermee wordt het veiliger. Nu is het een rommelig achterafstraatje waar ik ‘s avonds liever niet kom.



Holger de Kat | 9 april 2021 00:52

briljant plan, had al veel eerder moeten gemaakt en uitgevoerd worden



Emmy Zijerveld | 9 april 2021 20:47

Een heel goed plan. Zeker nu het oude centraal planbureau appartement bewoners heeft en er ook gevaarlijke situaties ontstaan met deze uitrit en het van stolklaantje.



Leo Brand | 11 april 2021 00:27

Zoals vele hondenbezitters loop ik minimaal 2-3 keer per dag door het Van Stolklaantje. Het komt echt regelmatig voor dat mn electrische (bak) fietsen met behoorlijke snelheid hierdoor heen rijden en leiden tot gevaarlijke situaties. Het is voor gebruikers ook erg onduidelijk hoe en waar fietsers en wandelaars naast elkaar het pad kunnen gebruiken. Door er weer gewoon een wandelpad van te maken los je het huidige probleem op. Enige verfraaing is wel nodig want het is nu een zooitje.



debuyzer 75 | 16 april 2021 13:46

Het laantje is nogal vies en niet goed verlicht. Dat je er weinig mensen ziet overdag betekent natuurlijk niet dat het veilig is in het donker, dat is een hele erge denkfout.



Argumenten tegen

Daniella Strik | 10 april 2021 11:19

Het probleem wordt door de indiener van het plan ontzettend zwaar aangezet (overdreven). Op de grootste delen van de dag kom je niemand tegen op het Van Stolklaantje.
Het Van Stolklaantje is een zeer nuttige verbindingsroute voor fietsende wijkbewoners. De boude stelling dat er “de gehele dag” fietsers van knooppuntroutes gebruik maken van het laantje zal - zo al juist - ongetwijfeld afnemen na afschaffing van de corona-maatregelen, zoals het thuiswerk advies en sluiten van sectoren.



Petri van Hal | 10 april 2021 20:57

Ik wandel minimaal 1 keer per dag over dit pad en herken me niet in de aangegeven problematiek.



Frans de Wuffel | 10 april 2021 11:16

Overigens wil ik dus tegenstemmen maar ik zie alleen een mogelijkheid tot liken



Daniella Strik | 10 april 2021 11:19

Het Van Stolklaantje is bovendien geen toegang tot de Scheveningse bosjes, maar tot de wijk Van Stolkpark.
Het eenvoudig verplaatsen van fietsknooppuntroute bordje, het toevoegen van een bordje “dus niet brommen” en eventueel een hek waar (bak)fietsers wel doorheen kunnen zou volstaan zijn adequate maatregelen, zonder onnodige kosten.
Verfraaiing van dit laantje is onnodig en verspilling van gemeenschapsgelden.



Ernst-Jan Bergman | 12 april 2021 16:30

De oplossing (fietsers inclusief middelbare scholieren laten omrijden over de drukke en smalle Kanaalweg) lijkt me een stuk gevaarlijker.



Caroline de Jong | 9 april 2021 11:15

Dit maakt het heel gevaarlijk voor fietsers, dat zijn veel scholieren en ook wijkbewoners.
Het pad langs de Algerijnse ambassade alleen opheffen voor fietsers als het alternatief, het Kanaalweggetje langs garage de Zon verboden wordt voor auto's.

Holger de Kat | 9 april 2021 16:40

Het is nu gevaarlijk voor wandelaars EN fietsers. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid kanaalweg naar van Stolkweg. Wij en de gemeente vinden de kanaalweg met aftakking niet gevaarlijk. Het bestuur van de wijkvereniging evenmin.



J van Beckhoven | 13 april 2021 20:12

Zelf maak ik te voet en per fiets van de Van Stolklaan en ik herken het zogenaamde 'gevaar' niet (anders dan hondenbezitters die hun hond niet aangelijnd en niet onder controle hebben). Maar belangrijker is dat dit plan niet voldoet aan de voorwaarde dat "Het plan past binnen de geldende wetten en regels." De bestemming van de Van Stolklaan zou immers gewijzigd moeten worden. Het idee past dus niet binnen de bestaande regelgeving Ook is de route voor fietsers over de Kanaalweg ronduit gevaarlijk



Frans de Wuffel | 10 april 2021 11:14

Ik ben het eens met Caroline: sluit Kanaalweggetje af, want dat is sowieso onoverzichtelijk! En verder zie ik niet in wat dat 'halfrond' toevoegt. Als je de ijzeren obstakels weghaalt is dat genoeg



Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte



Opnieuw

Annuleren